YOGA / MINDFULNESS / Om undervisningen

Om undervisningen:

1) Frirum
2)
Yogaretninger
3) Kom som du er
4) Skadet eller gravid?
5) Kom i god tid - uden parfume på

1) Fri-rum

Med min undervisning generelt, ønsker jeg at skabe et 

fri-rum, hvor man kan komme uanset om man er oplagt eller det modsatte

Som beskrevet her er min undervisning en blanding af fysisk aktive yogaøvelser, hvor vi styrker og smidiggør kroppen, efterfulgt af meditation og liggende bodyscanning.

Der findes mange yogaretninger overordnet set (se beskrivelse længere nede). Alle med et meget forskelligt indhold, som appellerer forskelligt til os, alt afhængigt af temperament, alder, formål med at dyrke yoga/ meditation etc. 

Jeg har siden, jeg var 16 år både været aktiv udøver, og uddannet mig indenfor flere forskellige yoga- og meditationsretninger. Det hele har inspireret og gjort indtryk, og jeg inddrager derfor delelementer fra flere stilarter i min undervisning. Kendetegnet overordnet set er dog, at vi enten er helt i ro eller bevæger os yderst langsomt og mindfuldt 
(dvs. opmærksomt) med stor kontakt til vejrtrækningen. Nyder stilheden, roen og træner at være med det, der fylder undervejs. Slipper følelsen af at skulle præstere, men bare nyde at mærke kroppen, vejrtrækningen, dét bare at være til uden at skulle være på eller præstere.

Alle kan være med uafhængigt af erfaring, skader etc.

2) Jeg inddrager i min undervisning elementer fra:

- Mindful yoga
Meditativ, blid yoga uden 

  præstation, hvor der også er 
  fokus på de tankemønstre, vi har

- Klassisk hatha yoga
  Skandinavisk yogaskole: 
  afspændende og styrkende
  øvelser, hvor man ofte er
  lang tid i hver øvelse

 - Tri-yoga:  
   Yogaøvelser opfundet af Kali Ray - 
   alt i ét langt og roligt flow

- Restorativ yoga:
  
Yogaretning som genopbygger      
  kroppen med blide statiske øvelser, 
  man er i i længere tid af gangen +     
  brug af remedier til at støtte kroppen 
  (bl.a. store pøller)

3) Kom som du er:

Jeg ønsker at skabe en ramme, hvor der er plads til alle og mulighed for at vende blikket indad. Du skal derfor ikke føle dig forpligtet til at være social med de andre deltagere, selvom du selvfølgelig er mere end velkommen til dette :-)

Så ingen ser skævt til dig, hvis du vælger at hvile i egen verden - det skal vi alle unde os selv indimellem, og ingen har forventninger til dig om andet.

Inde i lokalet er vi i ro, både før og imens selve undervisningen foregår - nyder stilheden. Der er også noget rigtig fint ved at være i en gruppe sammenhæng, uden at man partout behøver at tale sammen og skal være 'på', men man kan alligevel nyde det at være i et fælles rum som en del af en gruppe.

Før og efter timen kan vi snakke, og føler du ikke behov for dette, kan du vælge at liste stille hjem og lade roen fra undervisningen brede sig til resten af dagen/ ugen der kommer. Det er dog altid rart for mig som underviser at vide kort, om alt er okay hos dig - om du er presset, stresset, skadet m.m, så du er altid velkommen til at komme til mig og give en lille 'vejrudsigt' før eller efter timen :-)  

4) Skadet eller gravid?
Du skal desuden altid selv holde dig tilbage i selve undervisningen, hvis jeg foreslår en øvelse, du ikke har lyst til/ mulighed for at udføre pga en skade eller graviditet - så laver du blot selv en alternativ øvelse, der passer dig bedre,
så du holder kroppen lidt i gang i mens (behøver ikke være en yoga øvelse). 

Er du gravid, er det vigtigt du fortæller
mig dette, da der her skal tages nogle forbehold i nogle af øvelserne.
Det er generelt i alle sammenhænge vigtigt,
du lytter til din krops signaler og tager hånd om disse.

5) Kom i god tid og
uden parfume på

Kom i god tid før timen starter, så du kan nå at ligge og hvile på ryggen med lukkede øjne en stund, inden vi starter, så du dermed kan nå at 'lande' og både mentalt og fysisk være helt tilstede, når vi går i gang. Det er iøvrigt en stor fordel ikke at skulle en masse lige efter undervisningen generelt, så du i ro kan nyde eftervirkningerne af yogaøvelserne og meditationen :-)

Da der indimellem er parfume allergikere på holdene, vil det være dejligt, hvis du kan undlade at tage parfume/ aftershave på, inden du kommer til undervisningen.

 
Læs mere om min undervisning og tankerne herom via menuen 'Om Kathrine'

Vi ses på yogamåtten! Kærligst Kathrine

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kathrine Christensen | CVR: 35284710 | 7100 Vejle - Danmark | kathrinechristensen@hotmail.com